Kratka povijest F1

Priča počinje 1920-ih godina, kada se Formula 1 počela razvijati u sport kakav poznajemo danas. Međutim, tek 1946. godine postala je službena kategorija motosporta uvođenjem standardiziranih pravila, čime je započeto jedno uzbudljivo putovanje! Prva utrka prema tim novim pravilima bila je Velika nagrada Torina iste godine.

Godine 1950. održana je prva svjetska prvenstvena utrka u Silverstoneu u Engleskoj, što je ujedno bila i prva Velika nagrada Velike Britanije. To je bila i godina kada je Scuderia Ferrari prvi put sudjelovala u Svjetskom prvenstvu, debitiravši na Velikoj nagradi Monaka. Godine 1953. Argentina je ugostila prvu prvenstvenu Grand Prix utrku izvan Europe. Od 1950-ih, 76 staza diljem svijeta bilo je domaćin jedne od ovih slavnih utrka. Mnoge od ovih staza su posebno izgrađene, dok se neke održavaju na gradskim ulicama koje su zatvorene za ovu prigodu. Još jedan značajan događaj tijekom ovog desetljeća transformacije je prvo Prvenstvo konstruktora, koje je održano 1958. Iste godine Stirling Moss je pobijedio u prvoj utrci s bolidom s motorom smještenim straga. To je dovelo do toga da svi bolidi Formule 1 imaju ovaj dizajn!

Kako prolazimo kroz 60-e, 70-e i 80-e godine, svjedočimo još većim promjenama i značajnim događajima. Velika nagrada Njemačke 1967. obilježila je prvi put da je F1 utrka prenošena u boji. Sljedeće godine, Lotusovi bolidi imali su logotipe Imperial Tobacco, što je označilo početak sponzorstva u Formuli 1. Godine 1976. održana je prva F1 Velika nagrada u Aziji, u Japanu. Povećanje elektroničkih pomagala za vozače započelo je ovog desetljeća, 1982., kada je Lotus predstavio novi sustav aktivnog ovjesa. Također, dogodio se štrajk vozača u znak protesta protiv uvođenja vozačkih licenci.

U 1990-ima vidjeli smo velika poboljšanja u sigurnosti u Formuli 1. Prvo sigurnosno vozilo pojavilo se na Velikoj nagradi Velike Britanije 1992. godine. Nažalost, 1994. godine dvojica vozača poginula su na Velikoj nagradi San Marina, što je pokrenulo poboljšane sigurnosne standarde. Ta se poboljšanja nastavila tijekom 2000-ih i 2010-ih uvođenjem zaštitnog “halo” sustava. To je zaštitna barijera iznad vozača koja sprječava ulazak velikih predmeta i krhotina u kokpit, štiteći vozačevu glavu. Ovaj sustav je spasio mnoge živote otkad je postao obvezan u svim F1 bolidima 2018. godine.

Scuderia Ferrari dominirala je 2000-ih s pet uzastopnih pobjeda u oba prvenstva, kako u Prvenstvu vozača, tako i u Prvenstvu konstruktora između 2000. i 2004. godine. Pobjedu su odnijeli i 2007. godine, osvojivši oba prvenstva ponovno, kao i Prvenstvo konstruktora 2008. godine. Te godine Lewis Hamilton osvojio je svoj prvi naslov svjetskog prvaka. Ulaskom u 2010-e, Red Bull je započeo eru dominacije, osvojivši četiri uzastopna Prvenstva konstruktora od 2010. do 2013. godine.

Kako ulazimo u proteklo desetljeće, svjedočimo nizu nezaboravnih trenutaka i značajnih postignuća koja su ušla u povijest Formule 1. Godine 2013., Sebastian Vettel iz Red Bulla dominirao je, osvojivši svoj četvrti uzastopni naslov prvaka. Sljedeće godine, Lewis Hamilton osigurao je svoj drugi naslov prvaka, a treći je osvojio 2015. godine. Godine 2016. Max Verstappen debitirao je u Formuli 1 sa samo 18 godina i brzo je stekao priznanje zbog svojih impresivnih vještina. Te smo godine također vidjeli kako Nico Rosberg iz Mercedesa osvaja svoj dugo očekivani prvi naslov prvaka. Nevjerojatno, Lewis Hamilton osvojio je svaki naslov prvaka između 2017. i 2020. godine, izjednačivši ukupno rekordnih 7 svjetskih naslova (zajedno s Michaelom Schumacherom). Unatoč tome što je pandemija COVID-19 poremetila prvenstvo 2020. i 2021. godine, utrke su se nastavile iza zatvorenih vrata. F1 se vratila u normalu 2022. godine, kada je Max Verstappen osvojio svoj drugi uzastopni naslov svjetskog prvaka za Red Bull, dok je Charles Leclerc iz Ferrarija završio na drugom mjestu