Vjetrovita staza – Baku 2024

Zadnja trećina sezone započinje u azerbajdžanskom glavnom gradu Bakuu, koji je, prema povijesti, osnovao Aleksandar Veliki. Ime grada na arapskom (Bākuh, Bākūh ili Bākūyā) potječe od perzijskog izraza bād Kūbac, što znači “nalet vjetra.” Baku svake godine od 2016. godine, osim 2020., ugošćuje Veliku nagradu Formule 1. U prvoj godini ovaj se događaj zvao Velika nagrada Europe, nakon čega je preuzeo ime zemlje. Ove godine, po prvi put, utrka se održava u rujnu, umjesto uobičajenih travnja ili lipnja, a tako će biti i sljedeće godine, s ciljem postizanja logistički usklađenijeg kalendara.

Kao što je uobičajeno za ulične staze, Pirelli je odabrao tri najmekša suha spoja iz svoje ponude, i to C3 kao Hard, C4 kao Medium i C5 kao Soft. Staza je duga 6.003 kilometra i uglavnom je ostala nepromijenjena od 2016. godine, sa svojih 20 zavoja. Neki od njih, poput prvih sedam, su praktički pod pravim kutom, dok su drugi kroz stari dio grada vrlo spori, a neki su ravni jer su dio dionice staze koja se tretira kao dvokilometarska ravnina koja vodi preko startno-ciljne ravnine. Staza se jako razlikuje po širini, od samo sedam metara u zavoju 8 do dovoljno široke da primi tri bolida jedan do drugog na glavnoj ravnini.

pirelli.com

Kako je staza obično otvorena za gradski promet, evolucija staze bit će važan faktor za razmatranje prilikom procjene performansi, dok vrijeme također može odigrati svoju ulogu. U rujnu je obično prilično vruće, s temperaturama definitivno višim nego kada se utrka održavala u travnju. Nadalje, temperatura staze može se značajno razlikovati ovisno o tome koji su dijelovi pod suncem ili u hladu okolnih zgrada, osobito u dijelu staze koji prolazi kroz stari grad. I na kraju, ali ne manje važno, vjetar može narušiti upravljanje bolidom, a dolazeći iz različitih smjerova, može iznenaditi vozače jer ga usmjeravaju okolne zgrade grada.

Najveća brzina ikad postignuta u službenom događaju Formule 1 zabilježena je u Bakuu, kada je Valtteri Bottas u svom Williams-Mercedesu postigao brzinu od 378 km/h tijekom kvalifikacija za prvi događaj 2016. godine. Visoke brzine dosegnute na glavnoj ravnini bit će pravi test za gume, osobito s potiskom koji generiraju aktualni bolidi. S obzirom na to da drugi dijelovi staze zahtijevaju potpuno suprotnu postavku aerodinamike, momčadi ne mogu odabrati previše nizak nivo potiska jer bi tada trpjeli u najsporijim dijelovima staze, gdje se oslanjaju na grip koji generiraju gume kako bi izvukli maksimum iz bolida. Srećom, aktualni Pirellijevi pneumatici dokazali su da mogu izdržati ove ekstremne uvjete uporabe.

pirelli.com

Što se tiče strategije, Baku je tipična utrka s jednom stankom, pri čemu najtvrđa komponenta guma odrađuje većinu posla. Iako bi se na prvi pogled prema rasporedu staze moglo pomisliti da je pretjecanje relativno jednostavno, to nipošto nije slučaj. S obzirom na trenutnu hijerarhiju među timovima, gdje su razlike u performansama unutar dvije glavne skupine minimalne, učinkovitost DRS-a mogla bi igrati važnu ulogu, kao i sposobnost momčadi da reagiraju na nepredviđene situacije na stazi gdje su velike šanse da utrka bude neutralizirana. U 2023. godini, gotovo svi vozači su započeli utrku na Medium gumama prije nego što su prešli na Hard kada je Safety Car izašao na stazu u 11. krugu.

Sergio Perez jedini je vozač koji je pobijedio u Bakuu više od jednom. Meksikanac je slavio 2021. i 2023. godine, a posljednji put je također pobijedio u Sprint utrci, čime je dokazao svoju sklonost prema ovakvim stazama, budući da je šest od njegovih sedam pobjeda u Formuli 1 ostvareno na ulicama gradova. Ako je Checo kralj Bakua, Charles Leclerc može se nazvati princem pole pozicija, jer je Monačanin osigurao prvo startno mjesto tri uzastopne godine, od 2021. do 2023., a prošle godine bio je najbrži i u Sprint Shootoutu. Što se tiče timova, uloge su obrnute: Red Bull ima najviše pobjeda (četiri), ali nijednu pole poziciju, dok Ferrari ima četiri pole positiona, od kojih je jedan osigurao Sebastian Vettel, ali još uvijek nije pobijedio. Zapravo, talijanski tim se samo četiri puta popeo na postolje, dok su Mercedes i Red Bull to učinili po šest puta.

pirelli.com